klik di sini :)

Tuesday, December 28, 2010

Maafkanlah Mereka

Jika anda mendengar kata-kata yang tidak patut dari saudara anda atau anda baca tulisan yang memburuk-burukkan anda, maka berikanlah kata maaf anda.

Apabila seseorang mencemuh, memcaci, mengejek serta menyakitimu, maka berikanlah juga kata maafmu pada mereka.

Apabila seseorang terlambat mengunjungi atau menemuimu, maka maafkanlah dia.

Jika dia tidak gembira di saat anda bergembira, tidak sedih di saat anda bersedih, dan tidak turut serta dalam pesta kemenangan anda, maka maafkanlah dia juga.

Mengapa anda mesti memberi maaf di atas seluruh kejahatan ini?

Itu supaya anda merasa nyaman dan tenteram. Agar anda dan orang lain bahagia, kerana anda telah menyelesaikan masalah dari akarnya.

Jika anda tidak melakukan hal itu, maka anda akan menemukan suasana hati anda sendiri yang keruh, resah, sengsara, sentiasa mengingatinya dan ingin menuntut balas keatasnya.

Dengan demikian, maka hidup anda akan berubah, mengalami krisis yang sebenar, menjadi setimbun masalah dan selonggok ketakutan!

Firman Allah dalam Surah Al-Imran, ayat 134 :

"Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang san susah, dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang lain. Dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik."
Masyaallah!

Alangkah baiknya jiwa yang penuh toleransi, kerana ia akan hidup dalam keamanan,ketenangan, ketenteraman dan penuh kasih sayang.

Sedangkan jiwa yang pendendam dan sentiasa mempunyai perasaan ingin menuntut balas akan hidup dalam kesengsaraan, kerugian dan kehinaan.

Nauzbillah.

Renungkanlah bersama.


p/s : Jika kita ingin mendapatkan kemaafkan dari orang yang pernah kita sakiti, ajar dahulu diri kita apa erti kemaafan yang sebenar dan belajar memaafkan orang yang pernah menyakiti kita.

Memberi dahulu adalah lebih baik dari megharapkan penerimaan.

1 comment: